جستجو
انتخاب پارچه مبلی

فهرست مطالب

راهنمای انتخاب پارچه مبلی مدرن متناسب با فضای خانه

تاریخ انتشار: 1401/10/19
زمان مطالعه: 17 دقیقه
منبع: مجله دکوراسیون داخلی
انتخاب پارچه مبلی

پارچه مبلی یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین شاخصه‌های یک مبل است که در هنگام خرید مبل راحتی و مبل کلاسیک و مبل نئوکلاسیک باید به آن توجه بسیار داشت. در حال حاضر این پارچه در انواع مختلف تولید و عرضه می‌شود و تمام نیازها و سلایق را در برمی‌گیرد. در ادامه به معرفی و بررسی دقیق و کامل پارچه مبلی‌های موجود در بازار و نحوه انتخاب مناسب‌ترین پارچه برای هر مدل مبلمانی می‌پردازیم.

فهرست مطالب

انواع پارچه مبلی 

بطورکلی پارچه رومبلی از لحاظ جنس به سه دسته تقسیم و گروه‌بندی می‌شود که عبارتند از:
۱_پارچه رومبلی طبیعی
۲_پارچه رومبلی مصنوعی
۳_ پارچه رومبلی ترکیبی

1-پارچه مبلی طبیعی

پارچه‌های رومبلی طبیعی یکی از آشناترین و محبوب‌ترین انواع پارچه‌های رومبلی هستند که از نظر طرح، رنگ و نوع بافت تنوع نسبتاً کمی دارند. آشناترین و محبوب‌ترین انواع پارچه رومبلی طبیعی عبارتند از:

  • پارچه رومبلی نخی

یکی از بهترین و مناسب‌ترین گزینه‌های موجود جهت روکش مبل‌های راحتی، پارچه مبلی نخی است و بطورمعمول در تهیه و تولید مبلمان استیل کاربرد ندارد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که به دلیل استفاده از الیاف طبیعی نخ در این نوع پارچه چروک‌پذیری آن‌ها بسیار بالا است. لازم به ذکر است که پارچه رومبلی نخی مزایای بسیاری دارد که از مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به مقاومت و دوام بالا و نرمی و لطافت اشاره کرد. البته این نوع پارچه معایبی نظیر؛ مقاومت بسیار پایین در برابر تابش نور خورشید نیز دارد. درنتیجه این امر این نوع پارچه یک انتخاب مناسب برای مبل‌هایی که در معرض نور خورشید قرار دارند، به شمار نمی‌آید.

  • پارچه رومبلی ابریشم

بهترین پارچه رومبلی،پارچه‌های ابریشمی است که یک رومبلی شیک و بسیار لاکچری برای تمام مبلمان‌ ازجمله مبلمان استیل به شمار می‌آیند. این نوع رومبلی تنوع رنگ بسیار بالایی و در برابر ساییدگی از خود مقاومت نشان می‌دهند.

این نکته را در نظر داشته باشید که رومبلی‌های ابریشمی قیمت نسبتاً بالایی دارند، به همین خاطر این نوع پارچه یک گزینه مناسب برای مبلمان راحتی به شمار نمی‌آیند.
شایان ذکر است که پارچه مبلی ابریشم نیز همانند پارچه رومبلی نخی در برابر خورشید مقاومت بسیار پایینی دارد و به مرور رنگ و جلوه خود را از دست می‌دهد. درنتیجه این امر مراقبت و نگهداری از این نوع پارچه بسیار سخت است.

  • پارچه رومبلی پشمی

یکی‌دیگر از پارچه‌های مورد استفاده در تهیه و تولید انواع رومبلی، پارچه پشمی است که نرمی و لطافت بسیار بالایی دارد اما قیمت آن نسبتاً گران است. از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی‌های این نوع پارچه می‌توان به تنوع رنگ بالا، مقاومت بالا در برابر ساییدگی و خراش، عدم ایجاد چین‌وچروک و… اشاره کرد.

  • پارچه رومبلی کتان

این نوع پارچه قیمت مناسبتری دارد و از نظر تنوع رنگ نیز در سطح بسیار بالایی قرار دارد. پارچه‌های کتان یکی از پرکاربردترین انواع پارچه در تهیه و تولید روکش مبلمان راحتی هستند. لازم به ذکر است که قرارگرفتن مبلمان با رومبلی‌های کتان در محیط‌های شلوغ و پر رفت و آمد احتمال ساییدگی و پارگی آن‌ها را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌یابد.

2-پارچه مبلی مصنوعی

الیاف مصنوعی یکی‌دیگر از انواع پارچه رومبلی است که تنوع بسیار بالایی دارد. اصلی‌ترین و آشناترین این نوع پارچه رومبلی عبارت است از:

  • پارچه رومبلی پلی‌استر

رومبلی پلی‌استر به دلیل مقاومت بسیار بالا در برابر خراش و ساییدگی و عدم تغییر رنگ در برابر تابش نور یکی از بهترین و مناسب‌ترین انواع رومبلی موجود در بازار به شمار می‌آید. لازم به ذکر است که این نوع پارچه از الیاف مصنوعی تهیه و تولید می‌شود.

از دیگر ویژگی‌های پارچه رومبلی پلی‌استر می‌توان به رنگ‌پذیری بسیار بالا آن اشاره کرد که این امر آن را با هر سبک دکوراسیون داخلی سازگار می‌سازد.

مزایای رومبلی پلی‌استر

· دوام، مقاومت و استحکام بسیار بالا
· رنگ‌پذیری بالا و قابلیت اجرا طرح با رنگ‌بندی‌های مختلف
· عدم تغییر شکل و انبساط و انقباض در شرایط آب‌وهوایی مختلف
· شست‌وشو، نگهداری و اتوکشی بسیار ساده و راحت
· چروک‌پذیری بسیار کم و پایین
· و…

معایب رومبلی پلی‌استر

· ایجاد الکتریسیته ساکن
· قابلیت اشتعال‌پذیری نسبتاً بالا
· و…

  • پارچه رومبلی چرم

چرم یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین متریال‌ها در صنعت تولید مبلمان از گذشته تا به امروز است که ویژگی‌های مثبت بسیاری ازجمله دوام و ماندگاری بالا، جلوه لوکس و ظاهر مرتب و شیک دارد. لازم به ذکر است که روکش‌های چرمی شست‌وشو و نظافت بسیار ساده و آسانی دارند و به سادگی با دستمال مرطوب یا دستمال آغشته به مواد شوینده مناسب پاک و تمیز می‌شوند.

در حال حاضر روکش‌های چرمی یکی از بهترین و مناسب‌ترین گزینه‌ها برای مبل راحتی، چستر، استیل، لاکچری و حتی مبلمان اداری است. اگر قصد انتخاب و خرید مبلمان با روکش چرمی دارید حتماً این نکته را در نظر داشته باشید که این نوع مبلمان در برابر اشیای نوک تیز، ناخن، دندان و حیوانات خانگی نظیر؛ سگ و گربه دوام و مقاومت کافی ندارند و به سادگی آسیب می‌بینند.

  • پارچه رومبلی مخمل

پارچه مخمل به دلیل نرمی، لطافت و براق‌بودن بافت خود یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین انواع پارچه در دکوراسیون داخلی است که جلوه‌ای منحصربه‌فرد و شاهانه به هر خانه می‌دهد. این نوع پارچه مقاومت و دوام نسبتاً بالایی دارد.

از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزایای پارچه مبلی مخمل می‌توان به تنوع بسیار بالا در رنگ، جلوه زیبا، قابلیت اجرا در انواع مبلمان‌‌های راحتی و استیل و… اشاره کرد. اما این نکته را در نظر داشته باشید که پارچه مخمل علاوه بر مزایای بسیار معایبی نظیر؛ قیمت بالا، لک و کثیف‌شدن سریع، گرم ‌بودن در فصل تابستان و… نیز دارد.
درنهایت خوب است بدانید که تمام پارچه‌های مخمل مقاومت و ماندگاری یکسانی ندارند و این پارامترها با توجه به برند تولیدکننده و کیفیت پارچه‌های مخمل، تغییر می‌کنند.

  • پارچه رومبلی ساتن

ساتن یکی دیگر از پارچه‌های پرکاربرد در تهیه و تولید روکش مبل، پارچه ساتن است. این نوع پارچه تنوع طرح و رنگ بسیار بالایی دارد و تمام سلایق و نیازها را دربرمی‌گیرد.

لازم به ذکر است که پارچه‌های ساتن همانند دیگر پارچه‌های موجود در بازار معایب مختلفی دارند که از اصلی‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به لغزنده ‌بودن سطح، ایجاد لک و کثیفی زیاد، شست‌وشوی نسبتاً سخت، دوام و ماندگاری کم و… اشاره کرد.

  • پارچه رومبلی پتینه

همانطور که از نام این نوع پارچه رومبلی مشخص است طراحی آن با الهام گرفتن از هنر پتینه‌کاری انجام می‌گیرد. به همین خاطر طرح‌های نامنظم در آن به فراوانی به چشم می‌خورد.

به طور کلی می‌توان گفت پارچه رومبلی پتینه نوعی پارچه نسبتاً مخملی با طرح‌های مختلف است که رنگ‌های تیره و روشن در آن کنارهم بکار رفته‌اند. خوب است بدانید که در حال حاضر از این نوع پارچه در تولید روکش مبل نئوکلاسیک، استیل و مبل راحتی استفاده می‌شود. آنچه این نوع پارچه رومبلی را از دیگر انواع پارچه‌های رومبلی جدا می‌کند این است که متناسب با رنگ پنیته‌ها می‌توان در محیط‌های مختلف از آن‌ها بهره گرفت.

برای مثال شما می‌توانید از رنگ‌های گرم است نوع پارچه در محیط‌هایی با دکوراسیون‌های کلاسیک استفاده نمایید. از رنگ‌های خاکستری و آبی آن نیز می‌توانید در دکوراسیون‌های مینیمال و مدرن بهره گیرید.

  • پارچه رومبلی جیر

جیر یکی‌دیگر از پارچه رومبلی‌های مصنوعی موجود در بازار است که از پوست گوساله و بز تهیه و تولید می‌شود و بافتی شبیه به ترکیبی از چرم و مخمل دارد. البته در حال حاضر نمونه‌های مصنوعی این نوع پارچه بطورمعمول از پلی‌استر تهیه و تولید می‌شوند.

این نوع پارچه در برابر سایش، فشار، نم، رطوبت و تابش نور خورشید دوام و مقاومت بسیار بالایی دارد. چین‌وچروک موجود بر روی این نوع پارچه نیز نسبت به دیگر پارچه‌های رومبلی بسیار کم‌تر است. لازم به ذکر است که رومبلی جیر یک گزینه مناسب جهت تولید رومبلی برای مبلمان اداری به شمار می‌آید.

  • پارچه رومبلی نانو

پارچه رومبلی نانو یکی از مقاوم‌ترین و محکم‌ترین انواع پارچه جهت تهیه و تولید رومبلی است. این نوع پارچه در برابر آب و رطوبت دوام بسیار بالایی دارد و آب به سختی می‌تواند به بافت آن نفوذ کند. این نوع پارچه همچنین ضدلک‌ بوده و نگهداری بسیار آسانی دارد.

به همین خاطر یک مبلمان مناسب برای خانه‌هایی به شمار می‌آید که کودک دارند. از دیگر ویژگی‌های پارچه رومبلی نانو می‌توان به مقاومت بالا در برابر ساییدگی، ضدحریق ‌بودن، تنوع رنگ بالا و… اشاره کرد.‌

  • پارچه رومبلی گلیم و جاجیم

گلیم و جاجیم یکی‌دیگر از رومبلی‌های بسیار بادوام است که تنوع رنگ بسیار بالایی دارد. این نوع رومبلی بهترین و مناسب‌ترین انتخاب برای دکوراسیون‌های داخلی سنتی است و قیمت نسبتاً گرانی دارد.

3-پارچه مبلی ترکیبی

همانطور که از نام این نوع پارچه رومبلی مشخص است از ترکیب الیاف طبیعی و مصنوعی تشکیل می‌شود و ویژگی‌ها و مشخصات آن ترکیبی از آن‌ها است.

برای اینکه با فروشگاه ایبلو اشنا شوید مقاله زیر را مطالعه کنید

هیچ محصولی مطابق با انتخاب شما یافت نشد.

انواع پارچه مبلی با توجه به مبدأ

با توجه به کشور تولیدکننده پارچه رومبلی را می‌توان به سه دسته تقسیم و گروه‌بندی کرد که عبارتند از:
· پارچه رومبلی ایرانی
· پارچه رومبلی چینی
· پارچه رومبلی ترک

1-پارچه مبلی ایرانی

این نوع پارچه رومبلی یکی از پرمصرف‌ترین پارچه مبلی‌های مومود در بازار است که دوام و استحکام قابل قبولی دارد. مبلمان تولیدی با این نوع پارچه قیمت مناسب و مقرون به صرفه‌ای دارند.

2-پارچه رومبلی چینی

پارچه رومبلی چینی یکی‌دیگر از پارچه رومبلی‌های موجود در بازار است که کیفیت نسبتاً بالایی دارند و اغلب آن‌ها جنس مخملی دارند. این پارچه‌ها نسبت به برندهای ترک در ایران قیمت بسیار مناسب‌تر و پایین‌تری دارند، به همین خاطر بسیاری از تولیدکنندگان از آن‌ها در ساعت مبلمان بهره می‌گیرند. پارچه رومبلی چینی انواع مختلف و بسیاری دارد که از اصلی‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پارچه مبل مکس، پارچه رومبلی بوگاتی، پارچه رومبلی مخمل، پارچه رومبلی ساتن، پارچه رومبلی مازراتی، پارچه رومبلی پورش و… اشاره کرد.

3-پارچه رومبلی ترکیه‌ای

این نوع پارچه رومبلی یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین انواع پارچه رومبلی برای مبل کلاسیک و مبل راحتی است که در ترکیه با الیاف طبیعی، مصنوعی و ترکیبی تولید می‌شود. این نوع پارچه دوام و استحکام بسیار بالایی دارد، به همین خاطر انتخاب اصلی و ابتدایی هر فرد در خرید پارچه رومبلی است. البته این نکته را در نظر داشته باشید که پارچه مبلی ترکیه‌ای نسبت به دیگر پارچه مبلی‌های موجود در بازار قیمت بالاتری دارد.

شایان ذکر است که پارچه رومبلی ترکیه‌ای انواع مختلف و بسیاری دارد که از اصلی‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پارچه رومبلی شانل ترک، پارچه رومبلی مخمل ترک، پارچه رومبلی ترکیه‌ای کتان، پارچه رومبلی ترکیه‌ای چرم، پارچه رومبلی ترکیه‌ای کریستال، پارچه رومبلی ترکیه‌ای ساتن و… اشاره کرد.

قیمت انواع پارچه مبلی

بطورکلی قیمت پارچه‌های رومبلی با توجه به سازنده، واردکنندگان و جنس خود پارچه می‌تواند متغیر باشد. البته این نکته را فراموش نکنید که پارچه رومبلی موردنظر شما هرچه کیفیت بالاتری داشته باشد قیمت بالاتری نیز خواهد داشت. شما جهت اطلاع از آخرین و جدیدترین قیمت هریک از پارچه مبلی‌های موجود در بازار می‌توانید به وب‌سایت ایبلو مراجعه نمایید یا اینکه در هر ساعتی از شبانه‌روز با کارشناسان حرفه‌ای ما تماس بگیرید.

طرح انواع پارچه مبلی

پارچه مبلی‌ها در طرح های مختلفی تولید می‌شود که هر طرحی کاربرد بخصوصی دارد. پارچه‌ رومبلی‌هایی با طرح‌های گل‌دار، نقش برجسته و … در مبلمان استیل کاربرد دارد. پارچه هایی با طرح‌های لوزی، پتینه، رگه دار و … در سبک کلاسیک و نئوکلاسیک استفاده می‌شود. در انتخاب پارچه مبل راحتی و مبل مدرن بهتر است از پارچه‌هایی با طرح ساده، راه دار، چهارخونه استفاده شود. لازم بذکر است برای پارچه مبلمان راحتی جنس‌های مخمل، کتان، گونی بافت، مخمل کوبیده و پرزدار گزینه‌های مناسبی هستند.

انتخاب رنگ پارچه مبلی

هنگام انتخاب رنگ بندی پارچه مبلمان باید در درجه اول به رنگ دکوراسیون خودتان توجه کنید. بهتر است طیف رنگی همخوان با آیتم‌هایی همچون پرده، فرش، رنگ دیوار‌ها و … منزل‌تان را الگو قرار دهید.

فروش ویژه مبلمان با شرایط اقساطی در تولیدی مبل ایبلو

برای رفاه حال مشتریان عزیز ما در تولیدی مبل ایبلو جشنواره فروش مبلمان با کیفیت با بهترین متریال از چوب با کیفیت تا پارچه با کیفیت به راه انداخته ایم. هر چند تولید مبل یا کیفیت باعث بالا رفتن هزینه ها و قیمت ها می شود اما ما سعی کردیم با کاهش سود خود قیمت منطقی برای مشتریان عزیز داشته باشیم و با تخفیفات ویژه و شرایط اقساطی به مشتریان عزیزمان برای داشتن یک مبل با کیفیت کمک کنیم.

 

جمع‌بندی

در مطالب فوق به بررسی جنس انواع پارچه‌های مبلی و چگونگی انتخاب پارچه رومبلی با توجه به دکوراسیون منزل پرداختیم و این پارچه‌ها را بطورکامل معرفی کردیم.
همانطور که گفتیم پارچه مبلی یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین شاخصه‌های یک مبل است که در هنگام خرید مبل راحتی و مبل کلاسیک و مبل نئوکلاسیک باید به آن توجه بسیار داشت. در حال حاضر این پارچه در انواع مختلف تولید و عرضه می‌شود و تمام نیازها و سلایق را دربرمی‌گیرد.
بطورکلی پارچه مبلی از لحاظ جنس به سه دسته پارچه رومبلی مصنوعی، پارچه رومبلی طبیعی و پارچه رومبلی ترکیبی تقسیم و گروه‌بندی می‌شوند. پارچه‌های رومبلی طبیعی یکی از آشناترین و محبوب‌ترین انواع پارچه‌های رومبلی هستند که از نظر طرح، رنگ و نوع بافت تنوع نسبتاً کمی دارند. در ادامه به مبدا تولید کننده پارچه رومبلی، علت تفاوت قیمت پارچه‌ها، طرح مناسب هر پارچه با هر سبک مبلمان پرداختیم. درنهایت نحوه انتخاب رنگ مناسب پارچه مبلی برای هر منزلی را توضیح دادیم.

واحد تحقیق و توسعه مبلمان ایبلو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با مشاوره تخصصی خرید کنید
🎉 جشنواره تخفیف 🎉

برای اطلاع از آفرهای ویژه ایبلو شماره تماس خود را وارد کنید

از 5 تا 11 دی ماه